Lidköpings kommun erbjuder sina invånare digital hjälp vid skilsmässa

Pappa pratar med son

Erbjudandet heter Samarbete efter Skilsmässa (SES) och är utvecklat av forskare vid Köpenhamns universitet. Den digitala plattformen är tänkt att hjälpa skilsmässoföräldrar att hantera egna utmaningar, bli bättre på att förstå och stötta sina barn och undvika typiska fallgropar i föräldrasamarbetet.

Forskningen visar att en skilsmässa eller en separation kan vara en av de svåraste livskriserna som barn och vuxna ställs inför. Många upplever dessa utmaningar och reaktioner för första gången och vet därför inte hur de ska hantera problemen som kan uppstå. På samarbeteefterskilsmässa.se får man kunskap och verktyg som bevisat hjälper.

En skilsmässa påverkar hela familjen och det blir en stor förändring för alla. Då behövs stöd och vägledning. Alla har inte möjlighet eller vilja att söka hjälp men detta ger möjlighet att i hemmamiljö få stöttning, säger Frida Nilsson, Kommunalråd och ordförande i hållbarhetsutskottet. Jag ser mycket positivt på att steget till hjälp och redskap finns nära och dygnet runt.

Samarbete efter skilsmässa utvecklades alltså i Danmark och används av landets samtliga kommuner. Verktyget har sedan spridits till Island och nu vidare till Sverige, där Lidköping är en av de första kommunerna att erbjuda sina kommuninvånare denna möjlighet.

Man loggar enkelt in genom att gå till samarbeteefterskilsmassa.se Länk till annan webbplats. och skapar sig ett konto. Vill man inte uppge några inloggningsuppgifter finns möjlighet att få en kod via Kontaktcenter i Lidköpings kommun. 0510 77 00 00.