Barn- och fritidsprogrammet
Barn- och fritidsprogrammet är ett yrkesprogram för dig som vill arbeta med människor, inom hälsa och fritid och i pedagogiska och sociala arbetsområden.
%20BF_M85_6273.jpg)
Utbildningen ger möjlighet att utveckla kunskaper i pedagogik och hälsofrämjande arbete. Kreativitet och kommunikation är också centralt inom programmet.
En del av studierna sker i form av APL (arbetsplatsförlagt lärande). Som elev på yrkesprogram har du möjlighet att genom individuellt val och utökat program uppnå grundläggande högskolebehörighet.
Fritid och hälsa
Du som väljer den här inriktningen får kunskaper om träning och om olika fritidsverksamheter och hur de påverkar oss på ett positivt sätt. Utöver ditt intresse för att lära dig mer om träning och hälsofrämjande arbete så vill du också utveckla dina ledaregenskaper. Detta får du träna på både i skolan och ute i olika verksamheter. Efter gymnasiet kan du få arbete som elevassistent samt inom fritids- och idrottsverksamheter.
Pedagogiskt och socialt arbete
Du som väljer den här inriktningen får lära dig allt om barn och ungas utveckling och lärande. Du kommer även att lära dig hur du bemöter människor i olika situationer och utifrån deras olika förutsättningar. Inriktningen förbereder dig för arbete som barnskötare i förskolan och i förskoleklass. Du förbereds även för arbete inom andra pedagogiska verksamheter eller för att läsa vidare till exempelvis förskollärare och lärare
. Du som läser den här inriktningen får en bred pedagogisk kompetens och du lär dig möta, stödja och assistera barn i olika sammanhang.
Poängplan Barn- och fritidsprogrammet 22/23
Gymnasiegemensamma ämnen 600 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Engelska 5 | 100 | 1 |
Historia 1a1 | 50 | 1 |
Idrott och hälsa 1 | 100 | 1 |
Matematik 1a | 100 | 1 |
Naturkunskap 1a1 | 50 | 2 |
Religionskunskap 1 | 50 | 3 |
Samhällskunskap 1a1 | 50 | 1 |
Svenska 1 / Svenska som andraspråk 1 | 100 | 1 |
Programgemensamma karaktärsämnen 700 p
Poäng | År | ||
---|---|---|---|
Hälsopedagogik | 100 | 1 | |
Kommunikation | 100 | 3 | |
Lärande och utveckling | 100 | 1 | |
Människors miljöer | 100 | 1 | |
Naturkunskap 1a2 | 50 | 2 | |
Pedagogiskt ledarskap | 100 | 3 | |
Samhällskunskap 1a2 | 50 | 2 | |
Svenska 2 / Svenska som andraspråk 2 | 100 | 2 |
Inriktning fritid och hälsa 300 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Fritids- och idrottskunskap | 100 | 3 |
Fritids- och friskvårdsverksamheter | 200 | 2 |
Inriktning pedagogiskt och socialt arbete 300 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Socialt arbete 1 | 100 | 3 |
Pedagogiskt arbete | 200 | 2 |
Programfördjupningar 600 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Fritid och hälsa | ||
Fritidsmiljöer och arenor | 100 | 3 |
Träningslära 1 | 100 | 2 |
Idrott och hälsa 2 | 100 | 3 |
Naturguidning 1 | 100 | 2 |
Kost och hälsa | 100 | 2 |
Pedagogiskt och socialt arbete | ||
Barns lärande och växande | 100 | 3 |
Skapande verksamhet | 100 | 2 |
Specialpedagogik 1 | 100 | 3 |
Naturguidning 1 | 100 | 2 |
Kost och hälsa | 100 | 2 |
samt | ||
alt 1: Etnicitet och kulturmöten | 100 | 3 |
alt 2: Svenska 3 / svenska som andraspråk 3 | 100 | 3 |
Övriga kurser 300 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Individuellt val | 200 | 2,3 |
Gymnasiearbete | 100 | 3 |
Publicerad:
Senast uppdaterad: