Stor satsning på hälsa för seniorerna i Lidköping

SeniorCenter och mötesplatserna för äldre har ett varierande program där träning och fysisk aktivitet av olika slag alltid har varit en viktig del. Nu satsar Lidköpings kommun ännu mer på att ge äldre möjlighet till lättillgänglig och rolig träning.

Träna med ExorLive

Träna när och var du vill

I mitten av september är det premiär för ExorLive, en digital hälsotjänst med olika träningsprogram anpassade för seniorer som gör det lätt för användarna att både komma igång och fortsätta med fysisk aktivitet i hemmet.

Tjänsten är helt gratis. Alla får naturligtvis använda tjänsten men vi riktar oss främst till dem som inte är igång med sin träning eller har svårt att komma till någon av mötesplatserna där vi varje vecka erbjuder olika typer av träning, berättar Cecilia Larsson, aktivitetssamordnare på Lidköpings kommun.

Tjänsten kommer också kunna användas på särskilda boenden för att även där främja fysisk aktivitet.

Vi arbetar ständigt för hälsofrämjande och förebyggande aktiviteter som gynnar folkhälsan hos seniorerna i Lidköping. Att röra på sig är viktigt för en god hälsa genom hela livet. God balans i kombination med muskelstyrka kan göra stor skillnad i hur man kan fortsätta vara oberoende och klara sin vardag och är dessutom ett bra skydd mot fallolyckor.

Att vara fysiskt aktiv minskar risken för psykisk ohälsa. Depression är ett av de vanligaste hälsoproblemen hos äldre idag och med en åldrande befolkning kommer det sannolikt att öka.

Lätt att använda

Med hjälp av den digitala hälsotjänsten kan man ta del av träningsfilmer och övningar som visas i en dator, mobil eller surfplatta.

Det behövs vare sig BankID eller e-postadress för att komma igång. Vill du prova tjänsten men känner dig osäker på hur tekniken fungerar kan vi hjälpa dig både här på SeniorCenter och i din hemmiljö, säger Elin Axelsson, IT-pedagog för seniorer på Lidköpings kommun.

Detta är ett toppentillfälle att prova på att använda ett digitalt verktyg och samtidigt upptäcka andra områden där digital teknik kan användas.

Information och fyra träningsfilmer finns på lidkoping.se/exorlive

Träningsfilmerna har olika svårighetsnivåer och passar både nybörjare och dem som tränat tidigare.

Först i Sverige

Inte nog med att vi är först i Skaraborg med att erbjuda kostnadsfri digital träning till seniorerna i Lidköpings kommun. I höst kommer vi dessutom bli först i Sverige med att spela in våra egna träningsfilmer som komplement i det digitala verktyget.

Det kan till exempel handla om ett tjugo minuters yogapass eller olika typer av balansövningar. Vi tror det finns ett värde i att känna igen både personal och lokaler. Det ser vi fram emot avslutar Elin Axelsson, IT-pedagog.